Mina språkkunskaper!

VARNING!
Långt inlägg!!!!!!!!!!

Fick en kommentar nyss! Hon undrade om jag inte kunde berätta lite om vilka språk och sånt jag kan. Självklart kan jag det!

Svenska
Eftersom jag föddes i Sverige, bor i Sverige och har aldrig varit utanför Sveriges gränser i mer än 2 veckor så pratar jag svenska flytande! xD Jag är helsvensk!

Engelska
Jag talar helt okej engelska. Har läst engelska sedan jag gick i 4-5 tror jag, jag har kollat på VÄNNER sen jag var 10 år och jag har lärt mig mkt engelska från den serien. Jag kan tala ganska fritt, inte det bästa ordförrådet men jag försöker. Ganska bra på grammatik och hur man böjer orden efter personen/personerna.
Så jag klarar mig ;)

Franska
Jag har läst franska i ca 3,5 år nu. Jag valde franska som b-språk när jag började 6:an som alla andra. Jag är inte spc bra på det men det börjar gå lättare tkr jag. Jag kan berätta om mig själv, beskriva personer och tala lite med andra personer. Jag börjar bli bättre på grammatiken men tkr fortfarande att den är hemskt svår när man ska böja alla verben!
Jag ska läsa franska på gymnasiet också, är lite nervös över det men hoppas att jag kommer att lära mig mer franska i framtiden eftersom jag vill arbeta inom turismen!



Som många andra så kan jag ett fåtal ord och meningar på andra språk! (dock har jag ingen aning om hur allt stavas xD)

Italienska
Jag ska lära mig italienska har jag bestämt! Jag ska läsa en italienskakurs på gymnasiet och sedan ska jag kunna det flytande!
Detta är vad jag kan so far!
Hej - Ciao
Hej då - Arrivederci
Jag älskar dig - Ti amo


Serbiska
Jag lärde mig pyttelite serbiska av Tamara i somras när vi skulle dit och hälsa på hos hennes släktingar! Detta är väl det jag kan (a) Hej - Ciao!
Jag heter Rebecca - Ja se sovem Rebecca
Jag bor i Varberg - Ja shivim o Varbergo
Ja - Da
Nej - Ne
Jag älskar dig - Ja te volim
Jordgubb - Jagoda
Äpple - Jabuka

Finska
Elsa lärde mig en mening på finska för några veckor sedan (a) Sedan har Fanny lärt mig att räkna till 6 när jag var liten ;)
En guldfisk, tack! - Yxi kolta-kalla, kiitos!
1 - Yxi
2 - Kaxe
3 - Kolme
4 - Viise
5 - Kose
6 - Nelge

Japanska
Jag älskade Japan när jag var mindre xD Så jag lärde mig lite japanska :p
Hej - Konitshiwa
Jag är hungrig - Onaka sitra
Mums! - O shi!

Kinesiska
Alice lärde mig ett ord på kinesiska för ett par år sedan :)
Hej - Nihow!

Thailändska
Thai lärde jag mig när jag var i Thailand! Okej, jag kan två ord men ändå xD
Hej - Savadika
Tack - Koponka


Tyska
Jag har lärt mig pyttelite tyska av min pappa (a)
Kulspettspenna - Kugelschreiber
Sedan har jag lärt mig lite annat :p
Hej - Godentack
Jag älskar dig - Ich lieben dich

Danska
Min pappa har även lärt mig lite danska (a)
Din danska skitstövel! - Din danske skideröv!
Marsipangris - Mandelmassenasse!

Norska
Norska har jag lärt mig lite genom Linn, min kompis och sedan har jag lärt mig väldigt mkt när jag kollat på Big brother också (a)
Hej - Hej
Hejdå - Ha det
Tack så mycket - Tusen tack
Fin - Pen
Mysigt - Korsligt
Lugn - Rolig
Mycket - Skickelig
Ekorre - Tallefjant
Banan - Guleböj


Det är väl de språken jag kan! :) Det mesta är ju ganska meningslöst att kunna men lite roligt ändå ;)


Vad har du på hjärtat, söt? :)♥
Postat av: elin berndtsson <3

tyvärr rebecca men det är fel på räkningen på finskan... :////

hahahaha,

1 - Yxi

2 - Kaxe

3 - Kolme

4 - Nelge

5 - Viise

6 - Kose

är det :D

2010-02-28 @ 19:55:23
URL: http://elinberndtsson.blogg.se/
Postat av: Alice

jag vet inte om det uttala "Niha" x) och nu får du lägga till idido javola! :D<3

2010-03-01 @ 20:00:23
URL: http://alicegruvander.blogg.se/
Postat av: rebecca :)

Elin:

Jaha x) Fanny lärde mig det, får lära om mig det (y)

Alice: Hahaha jag har ingen aning (a) Hahahahhahahaha kan ju inte skriva det här xD Elr det första vi lärde oss (a)

2010-03-02 @ 15:47:14
URL: http://rebeccasvenssons.blogg.se/

Give me a kommentar (a)♥

Namn:
Skriver du ofta? (a)br />
E-postadress: (publiceras ej)

Har du också blogg?

Skriv här!:

Trackback
RSS 2.0